restaurant marketing

Restaurant marketing

Restaurant marketing is het gebruik van marketinginstrumenten en -technieken door restaurants om klanten aan te trekken, te binden en te laten terugkomen.

Restaurant marketing heeft als doel om restaurants bekender te maken bij het publiek en meer klanten naar binnen te halen. Het kan restaurants helpen om zich te onderscheiden van hun concurrenten en hun bedrijfsactiviteiten te vergroten.

Instrumenten

Restaurant marketing maakt gebruik van verschillende marketinginstrumenten, zoals reclame, public relations, direct marketing, social media en internetmarketing. Reclame kan in de vorm van billboards, tv-reclame, radio-reclame, online reclame of printreclame.

Public relations kan in de vorm van persberichten, persoonlijke contacten met journalisten, organiseren van persconferenties of het plaatsen van artikelen in vakbladen. Direct marketing is gericht op het rechtstreeks benaderen van klanten via e-mail, post, telefoon of sms. Social media kan in de vorm van blogs, fora, sociale netwerken, video-sharing of fotodeling. Internetmarketing maakt gebruik van zoekmachine-optimalisatie, e-mailmarketing, banneradvertenties, online affiliates of een eigen website.

Doelgroepen

Restaurant marketing richt zich op verschillende doelgroepen, zoals zakelijke klanten, toeristen, studenten, gezinnen met kinderen of ouderen. Zakelijke klanten kunnen bijvoorbeeld worden aangesproken met een aanbieding voor een businesslunch of een vergadering in het restaurant.

Toeristen kunnen worden aangetrokken door middel van een speciale toeristenmenu of een aanbieding voor een overnachting in het restaurant. Studenten kunnen bijvoorbeeld worden aangesproken met een kortingsbon of een speciale studentenmenu. Gezinnen met kinderen kunnen bijvoorbeeld worden aangetrokken door middel van een kindermenu of een speelhoek in het restaurant. Ouderen kunnen bijvoorbeeld worden aangesproken met een seniorenkorting of een speciale menu voor ouderen.

Restaurant marketing plan

Dat restaurant marketing plan maken lijkt een eenvoudige opgave, maar het is belangrijk om een aantal dingen in gedachten te houden bij het maken van het plan. Het eeret doen is uw doelstellingen bepalen. Wat wilt u bereiken met uw marketingcampagne? Wilt u meer klanten trekken? Wilt u uw omzet verhogen? Of wilt u uw merk meer bekendheid geven?

U moet ook uw doelgroep bepalen. Wie wilt u bereiken met uw marketingcampagne? Welke leeftijd hebben zij? Wat zijn hun interesses? Welke media gebruiken zij? Als u weet wie uw doelgroep is, kunt u beter bepalen welke marketingkanalen het meest geschikt zijn om hen te bereiken.

Ten slotte moet u ook uw budget bepalen. Hoeveel wilt u uitgeven aan uw marketing? Als u weet hoeveel u kunt uitgeven, kunt u beter bepalen welke marketingactiviteiten het meest geschikt zijn voor uw budget.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *